Macskafogó Csobánkán

A Pilis ölelésében megbúvó Csobánka számos izgalmas, tartalmas és kihívásoktól sem mentes túrának lehet kiindulópontja. Különösen vonzó, hogy a főváros stresszes forgatagából kimenekülve mindössze néhány perces autózással elérhető, ráadásul a járgányt sem terheljük meg, hiszen mi akarunk hegyet mászni, nem a gép, ugye? Ha megérkeztünk, számos lehetőség közül válogathatunk: Felkapathatunk az Oszoly sziklás meredélyének csúcsára, vagy meghódíthatjuk a Hosszú-hegyet, ha jó kondiban érezzük magunkat, leküzdhetjük a Kevélyek meredek oldalát, illetve választhatjuk az alant ismertetésre kerülő, változatos, ám könnyed kirándulást a Ziribár hegyre. Parkolóhelyet közvetlenül a temető után jobbra (Pomáz felől, Pilisvörösvár felől érkezve ez értelemszerűen a temető előtt és balra) nyíló földút elején találunk. Ezen a dűlőn indulunk el az erdő felé, utunk eleinte szántóföldek között vezet. Látnivaló azonban most is van, ugyanis Csobánka alattunk terül el a völgyben, valamint (ha olyan az idő) az Oszoly szikláin szikrázik a nap, festőivé varázsolva a kilátást.

Hamarosan elérjük az erdő sávját, ahol a turistajelzés – amely ez esetben kék és barlangot formáz – elhagyja az erdészeti utat, majd a szántó és erdő határán röviden lavírozva bevezet a fák közé. Egy lapos gerincet magunk mögött hagyva enyhe, de határozott ereszkedésbe kezdünk a szeszélyes vonalvezetésű ösvényen, amely végül katlanszerű vízmosásba torkoll. Helyenként egész az alapkőzetig ki van koptatva a meder, ezért kellemesen vadregényes ez a szakasz.

Innen már csak egy ugrás a Macska-barlang nem túl bizalomgerjesztő bejárata, amely mellett rögtönzött erdei pihenőt és ismertető táblát is találunk, amely elmagyarázza, hogy valamikor az üregben vadmacska tanyázott, innen kapta a nevét a sziklaodú. A barlang bejárása mindössze elemlámpát és némi ügyességet követel meg, vállalkozóbb szelleműek a mellékágba is lemászhatnak.

A résnyi szádát követően a járat kiterebélyesedik mind szélességben és magasságban. Egész az üreg végéig lejtőn haladunk, amely azonban nem meredek és általában száraz, vagy csak enyhén (kikerülhetően) sáros. Baloldalt találjuk az oldalágba levezető kis aknát, majd elérjük a barlang hordalékkal feltöltődött végpontját. Cseppkő- és látványorgiára ne számítsunk, csak egy-két masszívabb illetve ozzáférhetetlenebb formáció élte túl a „látogatók” ténykedését.

Nem messze a Macska-barlangtól találjuk a Dínó-rejtek üregének lezárt bejáratát, illetve a Tavasz-kunyhó pincéjének romjait. Ettől a ponttól kezdődik a túra „munkás” része, kb. 200 méter szintet küzdünk le a Ziribár hegy lankás gerincére kapaszkodva. Az ösvény jelzetlen, viszont jól követhető, helyenként rövid meredek szakaszokkal teszi izgalmassá a haladást. Csenevész, itt-ott bokrosba váltó erdőben mászunk, egy-egy sziklás fokról pazar kilátást élvezve az alattunk elterülő Pilisvörösvárra, és azon túl a Budai-hegység kéklő bérceire. A hegy csúcsán a bokorerdő még jobban kiritkul, ezért onnan szinte teljes a körpanoráma úgy Csobánka, mint Pilisvörösvár felé, a Kevélyek és a Budai-hegység csúcsai is kiválóan beazonosíthatóak.

Ha hoztunk magunkkal kötelet, és az egészségesnél kicsit több kalandvágy tobzódik bennünk, beereszkedhetünk a Ziribár-zsombolyba is, ami kb. 6-7 méter mély.

A hegytetőn sétálunk tovább a sziklás-bokros, kicsit mediterrán hangulatú nyeregben az első csúcsról a másodikra, ahol a körpanoráma eddig hiányzó szelete tárul elénk, amelyet a Pilis tömbje ural; jól kivehető rajta a Boldog Özséb kilátó, de élesebb szeműek még a pilis keresztjét is felfedezhetik. Következő látnivalónkig, a Szent-kút forrásig erdei utak és ösvények zegzugos, de egyáltalán nem kibogozhatatlan hálózatán ereszkedünk, érintve az OKT és a zöld turistajelzés vonalát is. A kápolna mellett szépen rendben tartott pihenő is van, itt akár erőt is gyűjthetünk a kirándulás befejező etapjához.

A forrás vizéről még 2018-ban, rögtön a kút mellé ki volt szögezve egy tisztiorvosi tanúsítvány, miszerint fogyasztásra alkalmatlan. Ez a cédula mára eltűnt, és ottjárttunkkor mindenki bátran ivott a vízből (és ezek a személyek ma is élnek és virulnak), szóval, ha fogytán vagyunk az éltető nedűnek, ne habozzunk! A Szent-kúttól két alternatíva is kínálkozik a parkolóba való visszatérésre. Folytathatjuk a zöld jelzésen, amely bevisz Csobánkára és így a falun keresztül érünk vissza a kiindulási ponthoz. Sajnos azonban itt újfent mediterrán hangulatot áraszt a táj, ám ez korántsem azonos a nemrég a Ziribár csúcsán tapasztaltakkal, sokkal inkább az a fajta, amit józan megfontolásból ajánlatosabb messze elkerülni. A másik, szívből javasolt útvonal során egy enyhe erdei emelkedő leküzdésével visszakeveredünk az OKT vonalára, amely egyenesen a parkolóig gardíroz.

Hozzávetőleg 8 kilométert tettünk meg, és remélhetőleg számos kellemes élménnyel lettünk gazdagabbak. Amennyiben a kirándulást tavaszra tervezzük, rengeteg gyönyörű vadvirágot fényképezhetünk, és ha a geoláda-keresés is szenvedélyünk, akkor ez az útvonal egy hárompontos multi és két egyedi ládával kedveskedik.