Kirándulás a Valkói erdőben

A másik Gödöllő környéki túránk leírását úgy kezdtem, hogy a Google térképen a várostól északra levő rengeteget hódítjuk meg, most viszont a keleten húzódó erdő látnivalói következnek. Alapvetően gyalogtúráról lesz szó az alábbiakban, mivel valami érthetetlen okból az illetékes erdészet ellenséges a bringásokkal, pedig a terep kiválóan alkalmas lenne kerekezésre. Ráadásul az erdőt számos, a gazdálkodáshoz köthető okból épített kerítés hálózza be és ezek előfordulása sokszor évenként változik. Szerencsére, ha jelzett utat érint a nyomvonaluk, ott mindig találunk „mászókát”, hogy átkelhessünk rajtuk (de ezeken kerékpárt átrángatni szinte lehetetlen).

Az itt ismertetett túrát is átrendezte az egyik kerítés, ugyanis lezárja azt az erdei utat, amin keresztül régebben remek kört lehetett menni. No, de ne panaszkodjunk, vágjunk inkább neki. Érdemes autóval érkezni, a Gödöllőt Valkóval összekötő (3104-es) úton, kb. a táv felénél, balra egy aszfaltos bekötőút ágazik le az erdőbe, itt legalább 10-15 parkolóhelyet találunk.

A bekötőutat sorompó zárja, és rögtön az útzár mellett balra ágazik le a piros háromszöggel jelölt ösvény, amit akkor taposnánk, ha a körút még mindig bejárható lenne. Így viszont a kék jelzéssel együtt továbbhaladunk az aszfalton, még kb. 50 métert. Jobbra térünk, egy enyhén lejtő földúton folytatjuk.

Az első látnivaló a következő kereszteződésben fogad, szemügyre vehetjük az ún. Bethlen-fát, egy hatalmas, kéttörzsű tölgyet.

Balra fordulunk, az erdészeti úton hamarosan visszaérünk a kék jelzésre, amelyet az erdészházig fogunk követni. Asztalos-pados, sőt, tűzrakó helyes pihenő hívogat, de ne essünk kísértésbe, hiszen még alig jöttünk valamit.

A ház előtti placc távolabbi végéből indul a sárga jelzés, haladjunk ezen tovább. Széles, kényelmes földúton vezet a jelzés, sokáig szinten, mivel, ha lehet ilyet mondani, tulajdonképpen ez a „gerinctúra” szakasza a kirándulásnak.

Ha nem csapunk zajt, jó eséllyel kerülhet valamilyen nagyvad az utunkba, ezen a részen szinte mindig szarvascsordába botlottunk. Mielőtt a magasfeszültségű vezeték irtásához érnénk, az út kissé lejteni kezd. Itt keresztezi ösvényünket a már említett kerítés, amit a kapu mellett elhelyezett létra segítségével győzünk le. Hamarosan egy szabályos négyzetet formázó tisztást érintünk, megfelelő időjárás esetén innen bevillan a Naszály jellegzetes tömbje a láthatárról. Jobbkéz felől a kerítés egészen közel lopakodik a túraösvényhez, amelynek nyomvonala kissé hullámzik ezen a részen. Mielőtt még azonban tengeribetegek lennénk a hullámoktól, le fogunk térni balra egy kezdetben enyhén, majd egyre határozottabban lejtő jelzetlen ösvényre. Nagyjából száz méter szintet ereszkedünk egy rövid szakaszon, mire kibukkanunk a tisztásra, amelyet túránk fő látványossága ural.

Ez pedig nem más, mint a térképen „magányos tölgyként” feltüntetett faóriás. Vállalkozó szelleműek fel is mászhatnak rá, ottjártunkkor még kislétra is volt a törzsnek támasztva.

Nincs rossz bőrben az öreg, habár sajnos az egyik alsó gally a közelmúltban letört róla, de még ezzel együtt is fenséges látvány. Ha az eddig követett ösvényen haladnánk tovább, a vasút mentén elsétálhatnánk a piros háromszögig, majd azon (számos kilátópontot érintve) térhetnénk vissza a parkolóba. Tehetnénk ezt, ha nem állná utunkat a lezárás, amelyre már korábban panaszkodtam. Így viszont nem marad más, mint visszakapaszkodni a sárga jelzésre (bizony, ezzel lesz egy kis meló) és a már ismert ösvényt követve elérni a magasfeszültség irtását. Ezen a ponton több alternatív befejezés közül választhatunk: átvághatunk a piros háromszögre, visszakövethetjük a sárga jelzést, ahol jöttünk, vagy, amit mi választottunk, a sárga és a piros háromszög közti völgyet is végigjárhatjuk. Garantálni ugyan nem tudom, de ebben a völgyben a legvalószínűbb, hogy a vadvilág valamelyik képviselője a szemünk elé kerül.

Az „állatkerti” séta végén a kék jelzésen találjuk magunkat, az aszfaltos út szerpentinkanyarában, ahonnan már csak vissza kell ballagni a parkolóba. Összesen kb. 12 km-t tettünk meg, mintegy 196 méter szintemelkedést győztünk le.