Budai-hegység, Remete-szurdok

A kirándulás apropója a következő paramétereknek való megfelelés volt: legyen benne sok izgi látnivaló, ne kelljen órákig autózni a startig és lehetőleg kényelmesen férjen bele egy rövidke téli napba. Opcionális programpontként esetleg vendéglőben tetőzhessük be az élményt. Érdeklődésem a Budai-hegység irányába terelődött, majd a turistautak.hu térképének alapos végigböngészése során megtetszett a Remete-szakadék/Remete-hegy bejárásának lehetősége. A neten fellelhető leírások barlangokról, zsombolyokról és remek kilátópontokról regélnek, szóval úgy döntöttem, ott a helyünk. A helyszínt autóval közelítettük meg, de ezúttal tömegközlekedéssel is prímán oda lehet érni, budapestieknek érdemesebb is ez utóbbit választani. A 157-es busz Szirom utcai megállójánál kell leszállni, és célba venni az Ördögárok vonalát.

A meder a Csatlós utcában kanyarog, ha autóval jöttünk azt itt tehetjük le (már, persze nem a mederben), az utca végén van néhány parkolóhely. Jelzésünk a z Országos Kék, már a Csatlós utca elején is fel van festve. Rövidesen egy híd vezet át bennünket az Ördögárok jobb partjára, és ettől a ponttól kezdve már a „vadonban” vagyunk, a város zaja hamarosan elmarad mögöttünk.

Ahogy felfele haladunk a völgyön, a patakban egyre több a víz, még, ha ez ellentmondani látszik is a fizikának és a józan észnek. A mederben ugyanis kis kapacitású víznyelők „dolgoznak”, ezért csapadékszegény időjárás esetén a vízfolyás alsó szakasza teljesen ki is szárad.

Karsztvidéken járunk, és ennek további bizonyítékaként jobbról a völgy felé tornyosuló mészkőszirt aljából barlangszáj ásít a turistákra.

Remete barlang a neve, (a Remete-hegy oldalában a Remete-szakadékból nyílik, szóval mi más lehetne?) és ide általában mindenki bemegy körülnézni (állítólag még lakni is szoktak benne). Az üreg könnyen bejárható, igazán még lámpára sincs szükség hozzá.

Ha kedvet kaptunk a felfedezéshez, és a kondíciónk is rendben, a bejárat feletti hegyoldalban megkereshetjük a Felső barlangot is. Meredek és csúszós, de legalább rövid ösvény vezet hozzá, egy slukk alatt teljesíthető.

Itt már szükségünk lesz lámpára is, ha bemerészkedünk, mert, bár az üreg nem hosszabb, mint a Remete barlangban (sőt) viszont sokkal szűkebb és alacsonyabb, így a nap fénye nem jut el a végéig.

A barlangok után nem sokkal a jelzés átugrik az Ördögárok bal partjára, majd távolodni kezdünk a vízfolyástól. Az ösvény mérsékelten emelkedni kezd, míg Remeteszőlős szélső házaihoz nem érünk, majd innen merészen ráfordul a Remete-hegy oldalára és jól megdolgoztat, míg felhág a gerincre. A sziklaletöréses fal tetejéről remek kilátás nyílik az alant húzódó szurdokra (az eddig megtett útra), Remeteszőlősre, Adyligetre és Hűvösvölgyre illetve a Budai-hegység néhány csúcsára.

Elhagyjuk a kék jelzést, és a gerinc tetején kanyargó ösvényt követve – tulajdonképpen visszafelé követve a szurdokot – néhány perces sétával a Hétlyuk-barlangnál találjuk magunkat.

Elszánt és némi ügyességgel megáldott turisták egész mélyre beereszkedhetnek a zsombolyba.

Ha tovább folytatjuk a gerinctúrát, a következő „sarkon” ismét gyönyörködhetünk a csodás panorámában, ami ezúttal Máriaremetére nyílik elsősorban.

Leereszkedve az omladékos, szúrós-cserjés oldalon kb. félúton a szurdok aljától nyílik a Szurdok-barlang. Ide csak a tényleg felkészültek merészkedjenek be, mert sem a le-, sem a feljutás nem egyszerű. A kilátópontot elhagyva az ösvény bekanyarodik az erdőbe és hamarosan (alig kivehető módon!) kettéágazik. A baloldali ágat kövessük, ez visszavezet a kék jelzésre. Igazán csak azért írom le ezt a lehetőséget, mert így nem lépünk kétszer a saját nyomunkba, de tulajdonképpen visszasétálhatunk a gerincen vezető ösvényen is. Hosszabb eseménytelen szakasz következik a Remete-hegy hátán, de amennyiben még futja erőnkből, tehetünk egy kísérletet az egyszerűen csak Zsombolynak nevezett aknabarlang megtalálására. Ehhez le kell térnünk a kékről, és szükségünk lesz GPS-re is, ugyanis út nem vezet a képződményhez, ami egy cserjékkel félig-meddig benőtt tisztáson végzi aknamunkáját és leginkább egy kiszáradt és beomlott kútra hajaz. Ha már itt járunk, keressük meg az Öcsi barlangot is, amely egy (itteni viszonyokhoz képest) meglehetős méretű dolina mélyén, afféle pokolkapuként vezet az ismeretlenbe.

A túrán ez az utolsó látványosság, innen már csak vissza kell találnunk a civilizációba, amit legegyszerűbben a kék kereszten tehetünk meg, amely a kék jelzésből ágazik jobbfelé. Változó meredekségű ereszkedés után a Koppány Vezér utcában találjuk magunkat, itt hagyjuk el a természetvédelmi területet.

Innen a kék kereszten is mehetünk – a Korona-dombhoz vezet, ahol ismét találkozik a kék jelzéssel – vagy rövidíthetünk a zegzugos utcákon keresztül (GPS ajánlott) a parkolóig. Összesen 7 km utat tettünk meg és 200 m szintet másztunk. Váljék egészségünkre!