A Csodavár bejárása

A Pádis-fennsík talán legismertebb és leglátogatottabb túrája a Csodavár bejárása. Tegyük hozzá, nem alaptalanul, mivel itt felszíni és (bátrabbaknak) felszín alatti gigantikus karsztképződményekkel találkozhatunk, boldogan liheghetjük és erőlködhetjük végig a kihívásoktól nem teljesen mentes útvonalat. A túra azért is vonz nagy tömegeket, mert laza, normál, nehéz és profi nehézségű szinten is teljesíthető, én most a normál és nehéz közti saját koreográfiájú bejárást fogom ismertetni, de néhány szóban kitérek a többire is a megfelelő helyen. A karsztjelenség három óriási dolinából áll, melyeket alul barlang köt öszze; ezt az együttest nevezte el Czárán Gyula Csodavárnak. A Bihar e neves kutatója annak idején teljesen kiépítette a túraútvonalat, amely aztán román kézbe kerülve az enyészeté lett. Az ötvenes években történt egy teljeskörű helyreállítás, majd a kilencvenes évek elején (talán ’91-ben) még egy, ekkor építették be az egyes dolinába a vaslétrákat. Sajnos mára ez a legutóbbi renoválás is az elemek martalékává vált (kivéve az acél eszközöket).

Nos, e rövid áttekintés után pedig vágjunk neki! A „vár” megközelíthető a Glavoj-rét illetve a Cetatiile Ponorului panzió felől és természetesen Pádisról is (sőt, akár a Galbena–kőköz felől is). A lejárat körülbelül a Glavoj és a panzió között félúton van – mindkettőtől nagyjából 1 kilométerre – a Pádisról ide vezető kék és sárga ponttal jelzett turistaösvény is itt csatlakozik be. Egy kis pihenőt találunk itt, paddal és asztallal, valamint ismertető (és útjelző) táblákkal. Elvileg eddig autóval is jöhetünk, 10-15 járgánynak van itt hely, de csak akkor tegyünk így, ha napi ütemtervünk nagyon szoros, mert egyrészt ez tahóság, másrészt ésszerűtlen, mivel a túrát a legkényelmesebb a Glavoj réten befejezni.

Az ösvény határozottan lejteni kezd, ez egészen a következő elágazásig tart. A sárga pont itt balra eltűnik, a leglazább túraverzió felé. Azért lesz könnyű dolgunk, ha ezt a variánst választjuk, mert egy szelíd kezdeti emelkedő után az ösvény tuladonképpen végig szinten megy. A dolinákat csak a kilátópontokról fogjuk betekinteni, a kaland elmarad, viszont cserébe az erőlködés is. Edzett turistaként mi azért haladjunk csak tovább a kék pöttyön. Egy nagyon rövid emelkedőt követve átbukik az út a dolina peremén és meredeken ereszkedni kezdünk az ősöreg lucfenyvesben. Hamarosan mérséklődik az ösvény dőlésszöge, majd vízszintesbe vált, de ez, kérem senkit ne tévesszen meg, csak szusszanunk egyet az igazi terepgyakorlat előtt. Ha a netes keresőbe azt írjuk, hogy „Csodavár”, akkor a legsűrűbben felbukkanó kép fog most élőben elénk ugrani, mégpedig a nagy Portál, teljes magasságában.

Lőjük el a kötelező kockát, majd gyűrkőzzünk neki a láncon való függeszkedésnek. Okvetlenül nem muszáj, de nem fogjuk megbánni, ha hoztunk magunkkal védőkesztyűt. A következő elágazás a barlangot kerüli ki, ugyanis, ha balra térünk, akkor rögtön átkapaszkodhatunk az egyesből a hármas dolinába, ez a túra „normál” nehézségű változata.

Egy rövid (és láncokkal könnyített) lemászással viszont már a portál alatt találjuk magunkat. Csak leérve tárul elénk az átjáró a kettes dolinába, illetve megpillantjuk a kvázi felszínre (mert a portál alatt vagyunk, ugyebár) került Vár-patakot is, ahogy eltűnik a barlang nyílásában.

Omlós, csúszós, de nem leküzdhetetlen kőfolyás vezet a kettes számú dolina aljába, ha nem vagyunk lusták (mint én a filmen) felküzdhetjük magunkat rajta.

Ez a legkisebb dolina, és minden oldalról függőleges sziklafal határolja. A barlang ablaka is ide nyílik, de nagyon óvatosan közelítsük meg, mert tetőablak! Ha visszaereszkedtünk, a portál alól induló barlangon keresztül teljesíthejük a legkeményebb útvonalat. Bakancsban is végigjárható, de ajánlott a gumicsizma, és mindenképpen szükség van lámpára. Talán a bejáratnál van a legnehezebb pont, egy hatalmas szikláról kell itt beletoccsanjunk a mederbe. Ugyan bentebb is van egy-két húzósabb szakasz, általában véve a barlangban való haladás egyszerű. A járat felülnézetből V betűre emlékeztet, az egyik szárán megyünk be az egyes dolinából, a másik szár a hármasba kapaszkodik ki. A barlang tovább is folytatódik, de a járat további felderítése már speciális felszerelést (neoprén ruha, kötél) és barlangász ismereteket igényel, ezt a szakaszt jellemeztem a bevezetőben professzionális szintűnek. A második bejárathoz el lehet jutni a barlangon keresztül is, illetve átkelve az egyes és hármas dolinát elválasztó alacsony gerincen a „normál” turistaút is ide vezet.

Ha a magas vízállás miatt nem tudtuk bevállalni a barlangon való átkelést, a második portálnál beereszkedhetünk egy kis ízelítőre, itt ugyanis sokkal egyszerűbb dolgunk lesz. A videón mi is így cselekszünk, nehogy kimaradjon az alvilági rész.

A barlang után szinte azonnal következik a Tulogdy-gádor, és ezzel a névvel a kőfolyásos meredélyen való kimászás van rejtjelezve.

Csomóponthoz érkezünk, ahol visszatér túraösvényünkre a sárga pont, tehát újra a leglazább ösvényen járunk.

Hamarosan elérjük a következő útjelző táblát, ahol a hűtlen sárga jelzés ismét elhagy bennünket, elbújdosva a Galbena-kőköz irányába. Ekkor már csak pár méter választ el minket az első kilátótól, pontosabban inkább csak a helyétől. ’91-ben még gyantaillatúan sárgállott az építmény, mára csak az alapgerendák korhadt darabjai maradtak.

Persze, a látvány semmit sem korrodálódott, ugyanolyan lélegzetelállító, mint a kilátóról volt, de nagyon vigyázzunk a sziklafal peremén, ne feledjük, hogy 150 méter függőleges szakadék van alattunk! A turistaösvény még két további kilátót érint, az utolsóból a kettes dolinát szemlélhetjük meg madártávlatból.

Ezután a jelzés egy erdészeti útra irányít bennünket, amely később visszacsatlakozik a Glavoj-rétre vezető főútba. A túraútvonal 4-5 km (a „normál” verzió) és igazából túl sok szintemelkedés sincs benne, csak ami mégis van, az emlékezetes. Hajtósabbaknak sinán befér mellé még egy közepes túra erre a napra.