Titkos túra

Nos, talán nem is titkosnak, inkább ismeretlennek kellene titulálni ezt a kirándulást, ugyanis semmi titok nincs benne, egyszerűen csak kiesik a megszokott túraútvonalakból. Kezdeti és egyúttal végpontja már nem a szigorúan vett Boga-völgy része viszont még a Pádis fennsíkhoz sem tartozik. Tehát a megfejtés: a túra a fennsíkra vezető szerpentinről indul. Amint elhagyjuk az első nagy visszafordító kanyart, amely az Apuseni panzió parkolóját öleli, már csak mintegy 5-600 métert kell a műúton felfele kapaszkodnunk, hogy az „érdemi rész” kezdőpontjához érjünk.

Ez pedig nem más, mint a Valea Plaiului patak hídja, ugyanis ennek a vízfolyásnak a szurdokát fogjuk felfedezni. Kényelmesebbek idáig autóval is jöhetnek, az út bal oldalán kb. 50 méterrel feljebb 4-5 parkolóhely, afféle kis pihenő van kialakítva, a kapcsolódó videón ezt részletesen megmutatom. Mivel a túra titkos, ezek a helyek szinte mindig üresek. Természetesen a Boga-völgyből gyalog is a helyszínre érhetünk, kb. 20-30 perc séta az egész; ha valaki Pádisról (Glavojról) érkezik inkább javasolt kocsival megtenni a flaszteres szakaszt. A híd mellett a patak nekünk bal partján árral szemben indulunk el.

A túra nem jelzett, viszont eltévedni nem lehet, a vízfolyást kell követnünk. Ez eleinte nagyon egyszerű, bár többször is át kell gázolnunk a patakon, mindig könnyedén megtaláljuk a továbbjutást. A völgy hamarosan szurdokossá válik, meglehetős (direkt nem írtam hatalmast) sziklafalak közé szorul be az „ösvény” a mederrel osztozva a szűkös helyen, kissé kalandosabbá téve a haladást. A környező falakon itt-ott barlangszájak ásítanak a korántsem unalmas látványra. Az elemekkel való rövid küszködés után feldübörög a távolban az 1. számú vízesés. Teljesen közel nem tudunk menni hozzá, kb. 30-40 méterrel előtte ugyanis van egy pont, amin nem voltunk képesek átvergődni, pontosabban nem erőltettük a továbbjutást. Itt még óvatosan át/fel lehetne mászni, de a vízesésen már nem lenne egyszerű. Ne feledjük, titkos túrán vagyunk, tehát bármi történik, ugye... Szóval okos enged alapon innen ajánlott visszafordulni és kb. 2-300 métert (kicsit a sziklaszoros kezdete elé) „hátrálni”. Nincs kicentizve, pontosan hol, inkább azt mondom, ahol már „úgy érezzük” a patak folyásirány szerinti bal oldalán kikapaszkodhatunk a szurdokfal tetejére. Ez meglehetősen tüdőköptető mutatvány, de nem veszélyes és az emelkedő sem hosszú (40-50 m). Felfelé tartunk a völggyel párhuzamosan, amíg az 1. számú vízesést magunk mögött nem hagyjuk. Egy hatalmas katlanhoz érkezünk, aminek a szemközti fala függőleges szikla, a felénk eső oldal erdős ugyan, de nagyon meredek, viszont (gatyafékkel) járható. A katlan felső oldalfala is sziklás, és innen már kivehető rajta a 2. számú vízesés. Nos, ezen a ponton két választásunk van (ha nem fordulunk vissza). Leereszkedhetünk a 2. számú – Zsombolyos – vízeséshez.

Egészen az aljáig be lehet mászni, tehát magába a „zuhanykabinba” is, csak annyit mondhatok, hogy megéri. Sajnos ezután újra ki kell kapaszkodni a katlanból az előbbi „dilemmás” pontra. Ezután egy igen meredek csúszdaszerű oldalon kell leereszkednünk az 1.számú vízesés tetejéhez. A két vízesés között az utat – ami alig 100 méter – elvileg a mederben is megtehetnénk, csakhogy ez a rövid szakasz egyáltalán nem zökkenőmentes, még 2-3 kisebb vízesést kellene leküzdeni, amelyek alatt mélyvizű kőüstökben „fortyog” a jéghideg karsztvíz.

Minimális kiépítéssel ez a túra vetekedne a Szlovák Paradicsom kanyonjaival. Nos, ha már lent vagyunk és felülről megcsodáltuk az 1. számú vízesést, induljunk el a mederben felfele. Kb. 15-20 méter után a sziklafal „ráncában” feltűnik a Róka-barlang bejárata. A barlang nagyjából 100 méter hosszú, aktív járat, könnyen járható és veszélytelen, szóval érdemes bemenni. Sajnos a képződményeken sok a rongálás, de még így is maradt bőven látnivaló. Lámpát mindenképp vigyünk magunkkal! Ha kijöttünk, már csak a visszaút maradt hátra, amely az előbbi seggencsúzdával kezdődik, ezúttal felfelé. A „dilemmás” pontot – azért neveztem így, mert mehetünk először a barlangba és csak utána a Zsombolyos vízeséshez – harmadjára is magunk mögött hagyva már csak ereszkedés van hátra, és hamarosan kikerülünk a szurdokból.

​Oda-vissza, kimászásokkal együtt a túra „érdemi része” kb. 2 km hosszú és legfeljebb 200 m szintemelkedést tartalmaz, igaz, hogy elég drasztikusan. Teljesítési idő kb. 1 óra.