Kő-kövön túra Piliscsabán

Nem is gondolnánk, hogy a 10-es út zsúfolt diliházához ilyen közel, tulajdonképpen messziről jellegtelennek tűnő dombok között ennyi „csoda” rejtőzhet. Az alábbi leírás egy, akár rövid, téli napon is teljesíthető két könnyed túraútvonalat ír le. A sorrendjük tetszőleges, viszont, ha szeretnénk az élményt egy igen kellemes vendéglőben elköltött vacsorával betetőzni, akkor javasolt az itt ismertetett napirendet követni. Mindkét útvonal fő látványosságai sziklaalakzatok, és Piliscsaba környezetében találhatóak. A kiindulási pontok autóbusszal, vonattal és a legkényelmesebb verzióban személygépkocsival is viszonylag egyszerűen megközelíthetőek. Az első célpontunk legyen tehát a csabai gombának is nevezett Gomba-szikla illetve a kissé távolabb tornyosuló Ördögoltár szikla. Mi autóval érkeztünk, szóval most ezt a megközelítést ismertetem. A járgányt a Kálvária utcán hagytuk a lakott terület határán kívül az ipartelep mellett. Nem volt gondunk, de azt meg kell jegyeznem, hogy...szóval a környéken igen intenzív a „napsugárzás”.

Valószínűleg ajánlatosabb a 10-es út túlsó oldalán, távolabb parkolót keresni, és kicsit többet gyalogolni, a túra úgyis elég rövid. Egy szó, mint száz, maga az ösvény a Gomba utcából nyílik a kék háromszög jelzésen. A kálvária dombra kapaszkodunk fel kövezett cikkcakkos sétányon, amely a stációk érintésével igyekszik fel egészen a tetőn várakozó hangulatos kis kápolnáig.

Innen kezdve „valódi” turistaösvénybe vált az út, amelyen már csak párszáz méter választ el minket a Gombához való letérőig. Út közben jobbra ki lehet óvatoskodni az elhagyott kőfejtő feletti kilátópontra, bár az elénk táruló panorámát az ipar- és boksztelep uralja közvetlen alattunk. A Gombát körbejárva, megcsodálva felkereshetjük a közelében található további sziklaalakzatokat is.

Ha ezzel is megvagyunk, visszatérünk a gerincen futó kék háromszög jelezte ösvényre és egy festői kis tisztáson megbúvó pihenő érintésével hamarosan kiérkezünk a gázvezeték irtására, amelynek lefelé futó nyomvonalát követjük. Kb. 200 méter megtétele után, már majdnem a völgy alján balra fordulunk (jelzőtábla is mutatja) továbbra is a kék háromszöget követve.

Az Ördögoltár szirtje már néhány méter után feltűnik baloldalt a domboldalon. Miután végeztünk a szikla körüli, ilyenkor szokásos teendőinkkel (geoláda is van), a völgy alján húzódó Kálvária utcára ereszkedünk, amin visszasétálhatunk a kiindulási pontra.

A rossz környéket padlógázzal magunk mögött hagyva kb. 5-10 perc autózás után érkezünk a Kopár-csárda parkolójába – Piliscsabától Budapest felé balra, kicsivel a 23. kilométerjelzés után. Itt rengeteg hely van, biztos találunk magunknak. Maga az ösvény a parkoló „budapesti” végén indul. Egy rozzant kis fahídon kelünk át, majd jobbra fordulunk a piros/piros körút/sárga nyíl (szálka?) jelzéskombón. Az emelkedő hol enyhébb, hol keményebb, de nagyjából folyamatos addig a pontig, míg a piros körút jelzése balra elmarad mögöttünk. Ezután szinte azonnal keresztezzük a gázvezeték országút szélességű irtását, majd pár méter után becsatlakozik jobbról a sárga jelzés. Innen még kb. 50 métert kell megtegyünk az esőbeállóig amely egyúttal egy igen fontos tájékozódási pont, innen indul ugyanis a jelzetlen ösvény a Sas-sziklához, túránk célpontjához. A deszkakunyhó előtt jobbra (nagyjából merőlegesen) térünk le a jelzett túraútvonalról és a szinten futó (később enyhén lejtő) legkijártabb csapást követjük, amely a gerinc alatt, annak jobb oldalán halad. Pompás kilátás nyílik jobbra/előre a hajtűkanyarok egyikéről-másikáról.

Kb. 5-600 métert teszünk meg addig a pontig, ahol az ösvényünk felfut az eddig baloldalt magasodó gerincre. Itt egy viszonylag nehezen észrevehető elágazáson balra térünk és a szinten haladó úton 150-200 méter megtétele után jobbra egy meredek lejtő alján megpillantjuk a Sas-szikla jellegzetes tömbjét.

Visszafelé az iménti kereszteződésnél a gerincen balra fordulunk; még nagyjából 200 métert tart az immár erősen lejteni kezdő ösvény. Csodálatos kilátás nyílik most már mindkét irányba, a Budai-hegyektől egészen Pilisszántóig. Ereszkedjünk tovább és nemsokára kibukkanunk az egyszer már keresztezett gázvezeték-irtásra. Ha most megfordulunk, a domboldalon egy sziklacsoportot fedezhetünk fel, tőlünk kissé jobbra és felfelé.

Pont szembeállva a szirttel turistacsapást találunk, amely toronyiránt vezet fel. Miután ezt a sziklát is meghódítottuk az irtáson visszakapaszkodhatunk a jelzett turistaútra és irány a csárda parkolója. A visszaúton rátérhetünk a piros körút eddig mellőzött ágára, amely határozottan ereszkedve „hazavezet”. Ha az összes programpontot teljesítettük, záróakkordként jöhet egy finom vacsora a csárdában.