Hardcore túra

Ha valaki a címet elolvasva szexre asszociál, azt ki kell ábrándítsam, habár a szopáshoz van némi köze a túrának. Hogy másképpen fogalmazzak, a túra útvonalát (lásd, térkép) ebben a formában csak nagyon elszántaknak ajánlom követni. Aki megfontolt, az a Csonka-kőről való lemászás után szépen leballag a jelzésen a Boga üdülőfaluba és befejezi a kirándulást. No, de akkor lássuk a teendőket szépen sorjában. Boga faluból indulunk, mintha a Schmidl-vízesést akarnánk megtekinteni. A Bolbuk-Bulz összefolyás után kb. 200 méterrel (az utolsó házat nagyjából 50 méterrel elhagyva) a főútból jobbra, élesen visszafelé kiágazik egy traktorút és határozottan emelkedni kezd. Hamarosan a Bolbuk patak partjára érünk, az út a folyásirány szerinti jobb oldalon a part mellett halad.

Egy erős kilométer után az út átkel a vízfolyáson és ösvénybe szűkül, valamint meredekbe vált. A patak egyre mélyebben zúg alattunk, a völgy igazi vad szurdokká alakul. Egy igen tüdőköptető kimászás után az ösvény jóformán követi a szintet, sőt lazán ereszkedni kezd. Ekkor már kivehető a "kanyar" mögül a vízesés robaja, és a látvány is hamarosan elénk tárul. Gáspár és Menyhért tulajdonképpen szinte egy vízesés, mielőtt beereszkednénk Gáspár alá/mögé mindkettő jól látszik. Hozzá kell tennem, hogy a net megosztottan hol a legalsó, hol a legfelső vízesést nevezi Gáspárnak, autentikus forrást nem találtam, ezért a "többség" után orientálódtam. A legfelső vízesés kb 50 méterrel van feljebb a patakon. Ahhoz, hogy megtekintsük, a kék pont jelzést kell követnünk, amely Gáspár alatt egy kék nyíllal kezdődik. Az ösvény egy széles traktorútra kapaszkodik ki amelyen jobb felé indulva hamarosan útjelző táblához érünk. A tábla szerint itt 15 perc távolságra vagyunk a Háromkirályoktól, a Csonka-kőtől és Boga falutól.

A csodálatos panoráma miatt mindenképpen érdemes felmászni a Csonka-kőre, a kék háromszög jelzést kell ehhez követnünk. Ez után komótosan leballaghatunk a faluba és kevésbé vállalkozó szellemű túrázóknak itt be is lehet fejezni az aznapi kalandot, vagy esetleg még el lehet sétálni a Schmidl vízesésig. Aki viszont kemény mint a vídia, de legalább, mint a kád széle és nem szereti, ha turistajelzések béklyózzák féktelenségét az visszatér a traktorútra és addig követi, amíg az el nem fogy. Ez a Háromkirályok letérő után mintegy 200 méterrel be is fog következni, innen kezdődik a hardcore rész. Szintvonalon kell tovább mozogni az 50-60 % dőlésű lejtőn. Hamarosan, illetve helyesebb úgy fogalmazni, hogy pár száz méter kínlódás után a Kutya-kő függőleges fala alá érünk. A lejtő dőlésszöge itt sem mérséklődik (sőt...) viszont itt kőfolyáson kell oldalaznunk, ami nem éppen pozitív fejlemény. A sziklafal innen órákon át kíséri utunkat és ezen órák alatt alig fogunk valamit haladni. Ennek ellenére a túrának van valami speciális hangulata, ami miatt megéri végigszenvedni. Egy, a völgy felé nyúló gerincen való (nem egyszerű) átmászás után eltávolodunk a sziklafaltól és innen már hamarosan meghalljuk az Osel patak zúgását. A szurdokba leereszkedve lefelé is követhetjük (a filmen mi ezt tettük) a vízfolyást, rendkívül látványos a medertúra, viszont hamar begorombul a terep és (szerintem) csak felszereléssel mászható. Itt mi a túloldalon kikapaszkodtunk de ez az akció NAGYON necces volt,

semmiképpen nem ajánlom! Sokkal egyszerűbb folyásiránnyal szemben elindulni, a szurdok itt ugyanis hamarosan völggyé szelídül és könnyen átkerülhetünk a másik oldalára. Itt a gerincre kikapaszkodva és azt folyásirányban követve a Czárán kilátóhoz jutunk.

A gerinc vízválasztó a Bulz (Boga) patak és az Osel között, viszont a Boga völgyébe nem tudunk leereszkedni (a videón mutatott sebeket a leereszkedést próbálva szereztem) mivel ez a völgy is erősen szurdokos, sziklás. Vissza kell tehát menni a gerincen, átkelni az Osel túloldalára, majd szinten haladni - itt megtalálható a Czárán Gyula által épített egykori turistaút maradványa - addig, míg a Schmidl vízesést magunk mögött hagyjuk. Találni fogunk egy zegzugos ösvényt amely levezet a boga völgyi útra, a Schmidl vízeséstől mintegy 100 méterre lefelé érünk "földet". A túra mintegy 10 km hosszú, és kb. 600 m szintemelkedést tartalmaz, viszont az "úttalan" részei nehezek.